معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از برنامهریزی این دانشگاه برای ازسرگیری آموزش دانشجویان خبر داد و گفت: برای دانشجویانی که مایل به تکمیلترم هستند پروتکلهای لازم تدوین شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، در نشست معاونان دانشگاه علوم پزشکی تهران با روسای دانشکدهها، مهمترین مسائل حوزه آموزش و پژوهش و برنامههای پیش روی دانشگاه در این عرصه بررسی شد. در این نشست دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مسئولیت دانشگاه در بحران کرونا گفت: جایگاه علم، دانش و دانشگاه و بخصوص دانشگاههای علوم پزشکی در این بحران و بحرانهای دیگر، بارز است. در این مدت دانشگاه تعطیل نبود و بسیاری از دانشکدهها و همکاران در واحدهای مختلف مشغول به کار بودند. وی بابیان اینکه خوشحالیم اعلام کنیم دانشگاه با سربلندی مسئولیت تاریخی خود را در این بحران به انجام رساند افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران بهعنوان دانشگاه مادر، در این بحران بسیار خوب عمل کرد و دوستان و همکاران در ردههای مختلف پزشکی، پرستاری، پشتیبانی و خدماتی خوش درخشیدند و همکاران دانشکدهها نیز از این فعالیتها بهخوبی پشتیبانی کردند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه در کنار مأموریتهای مهم خود دو نقش اصلی آموزشی و پژوهشی را برعهده دارد و بایستی این آمادگی را داشته باشد که بتواند به نیازها و سؤالات جامعه پاسخ دهد. در این جلسه شرایط موجود دانشگاه و اقداماتی که در حوزه آموزش مجازی و پژوهش صورت گرفته و همچنین برنامههای پیش روی دانشگاه در این عرصه مورد بررسی قرار میگیرد. کریمی با تأکید بر مراقبت از دانشگاه برای عبور از این دوران گفت: در این دوران همه باید کمک کنیم تا با کمترین آسیب، بیشترین حفاظت و خدمترسانی صورت گیرد. ما در روزهای اول همه امکانات را در اختیار نداشتیم ولی یک عده از پزشکان و پرستاران و کارکنان باروحیه بسیار خوب، شجاعانه ایستادگی کردند تا بتوانیم این بحران را پشت سرگذاشتیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر نقشآفرینی دانشکده بهداشت در عرصه بیماریهای واگیر تأکید کرد و گفت: اکنون دوران دوستی و رفاقت با کرونا است و بایستی زندگی با کرونا را مانند سایر بیماریهای واگیر دیگر مانند سرخک، آنفلوانزا و... تمرین کنیم. باید در کنار بیماریهای غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون و سرطانها، بیماریهای واگیر را همچنان موردتوجه قرار دهیم و در این زمینه دانشکده بهداشت باید نقش خود را بهخوبی ایفا کند. برنامهریزی دانشگاه برای ازسرگیری آموزش دانشجویان سپس دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به وضعیت آموزش دانشگاه در این بحران گفت: شرایطی که در آن هستیم به کشور و دانشگاه تحمیلشده است. این بحران بهصورت غیرمترقبه و در مدتزمان کوتاه دانشگاه را از شرایط عادی خارج کرد و به سمت شرایط جدید برد. در این زمینه غافلگیریهایی در کشورمان و کشورهای دنیا اتفاق افتاد که دانشگاه هم متأثر از آن بود. وی در بیان شرایط دانشگاه و آمادگیهایی که برای آینده لازم است به وجود آید گفت: از همان روزهای اول دغدغه ما ایجاد شرایط ایمن برای افراد و پیش برد مسائل آموزشی بود. بهمنظور ایجاد شرایط ایمن و به حداقل رساندن آسیب به افراد، در فاز اول و در حداقل زمان ممکن افرادی که حضورشان در عرصه بیمارستانها ضروری نبود را از محیط خارج کردیم و سپس شرایط دانشگاه هم مانند کشور فوقالعاده و به حالت تعطیل درآمد. سهراب پور افزود: بااینوجود فعالیتهای بالینی باقوت ادامه داشت و ما باید ابهامات را بررسی میکردیم تا برای آینده برنامهریزی کنیم. در مورد کارورزان نیز بهسرعت تصمیم گرفته شد در محیط بمانند و از این فرصت برای افزایش مهارت خود استفاده کنند. معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید براینکه بهسرعت به وضعیت عادی بازخواهیم گشت افزود: تعطیل کردن ممکن است راه سادهای باشد اما لزوماً بهترین راه نیست. لذا طبق دستورالعملی که وجود دارد دانشجویان میتوانند این ترم خود را حذف کنند اما برای دانشجویانی که مایل به تکمیلترم خود هستند دستورالعملها و پروتکلهای لازم تدوین شده است. سهراب پور بابیان اینکه ۹۵ درصد از دروس علوم پایه پزشکی مجازی شده است افزود: کاری که دو سال و نیم برای تحقق آن تلاش میکردیم ولی به دلایلی با کندی انجام میشد؛ ظرف این مدت محقق شد. البته روسای دانشکدهها باید مرتب محتوای آموزشی تولیدشده را ازنظر کمی و کیفی رصد کنند. وی با اشاره به تعامل خوب حوزه آموزش دانشگاه با وزارت بهداشت گفت: در این مدت دکتر حقدوست و تیم معاونت آموزشی وزارت بهداشت فوقالعاده عمل کردند و تعامل خوبی بین دو مجموعه برقرار است. معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران بابیان اینکه شرایط بهسرعت درحال تغییر است و هرآنچه درمورد آن صحبت میکنیم مربوط به شرایط امروز است افزود: درسهای تئوری را بهصورت مجازی ادامه میدهیم تا ترم تمام شود. در مورد درسهای عملی نیز بهگونهای برنامهریزی کردهایم که دانشجویان بتوانند دورههای عملی خود را تا قبل از مهرماه به پایان برسانند. در این راستا معاونت بهداشت و دانشکده بهداشت کمک میکنند پروتکلهای لازم برای خوابگاهها و محیطهای دانشجویی تدوین شود. سهراب پور با تأکید بر مسئولیت اجتماعی حوزه آموزش دانشگاه گفت: تمامی این فعالیتها بخشی از مسئولیت دانشگاه است. مهمترین مسئولیت دانشگاه، مسئولیت اجتماعی است براین اساس سامانه سماد در دانشگاه تعریفشده که جایگاه بینالمللی دارد و اساتید میتوانند دورههای کوتاهمدت آموزشی منجر به گواهی را طراحی کنند و آموزشهای موردنیاز جامعه و عرصه بینالمللی را ارائه دهند. لزوم مراقبت از پژوهش در بحران کرونا در ادامه دکتر محمدعلی صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تأکید بر پاسخگویی به سؤالاتی که کرونا به وجود آورده است افزود: کرونا سؤالاتی را در دنیا مطرح کرد که هیچ پاسخی ندارد و کماکان با وجود اینکه بسیاری از کشورهای دنیا به این بحران دچار شدهاند هنوز هم سؤالات پایهای و اساسی بسیاری وجود دارد که پاسخی برای آنها نداریم. وی بابیان اینکه دانشگاه بدون پژوهش فقط یک مدرسه بزرگ است افزود: هنر دانشگاه علاوه بر آموزش، پژوهش است و دانشگاه بدون پژوهش یک مدرسه بزرگ است و باید بتواند به سؤالات پاسخ علمی بدهد. در این دوران وظیفه تکتک همه ما است که نگران آسیب به پژوهش باشیم. صحرائیان بابیان اینکه بزرگترین مسئله قرن اخیر کرونا است افزود: مهمترین دغدغه ما در دانشگاه انجام پژوهشهای مسئله محور است و کرونا برای دانشگاه فرصتی را فراهم کرده است که بتوانیم این امر را محقق کنیم و به سؤالات جامعه پاسخ دهیم. معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید براینکه بخشی از مسئولیت اجتماعی، علمی و حرفهای خود را به پژوهش در زمان کرونا اختصاص دهیم افزود: اگر در آینده این بحران تشدید شود و یا با بیماری دیگری مواجه شویم؛ اما سؤالات ما همان سؤالات ابتدای شیوع کرونا باشد، نشان میدهد که ما کمکاری کردهایم. وی گفت: اگر علم را مهار نکنیم و برای آن برنامه پژوهشی نداشته باشیم؛ پس از مدتی از خاطرهها میرود. اگر افسوس میخوریم که چرا گذشتگانمان شرایطش را نداشت تا برایمان اثری باقی بگذارند؛ امیدوارم ما که امروز شرایطش را داریم برای سالهای بعد از خودمان، شواهد علمی باقی بگذاریم. صحرائیان با اشاره به عملکرد پژوهشی دانشگاه در دوران کرونا افزود: بخشی از بدنه دانشگاه در عرصه بالینی، پژوهشهای خوبی را انجام دادهاند. ۵۲ هیئت علمی جوان دانشگاه که تاکنون طرحی را ارائه نداده بودند، طرح خود را ارائه کردند. به نظر میرسد حیطه فناوری نیز در دوران کرونا باید فعال شود و دانشکدههای مرتبط در این زمینه، نقش خود را ایفا کنند. وی با اشاره به نتایج گرنت کرونا در دانشگاه گفت: با شیوع کرونا گرنتی را از نیمه اسفند تا ۲۰ فرودین در نظر گرفتیم و در این یک ماه، حدود ۴۰۰ طرح به معاونت پژوهشی دانشگاه ارسال شد که از این تعداد ۳۰۰ طرح از دانشکدهها و ۱۰۰ طرح از مراکز تحقیقاتی بود. در این زمینه بررسیهای لازم انجام شد و ما تلاش کردیم بدون تسامح، تسهیل گر باشیم و سرعت کار را افزایش دهیم. معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر نظارت روسای دانشکدهها بر طرحهای تحقیقاتی گفت: دانشگاه هیچ نیازی به مقالهای که در مورد کووید منتشر شود و بعد بازگردانده شود ندارد. لذا حتماً روسای دانشکدهها بر فعالیتهای تحقیقاتی نظارت داشته باشند. وی بر ایجاد ترغیب گروههای علوم پایه، به پژوهش در دوران کرونا تأکید کرد و گفت: در این دوران مقالات خوبی در حوزه بالینی دانشگاه به ثبت رسیده است. نگرانی ما مربوط به پژوهشهای علوم پایه است که باید رغبت و انگیزه لازم برای محققان فراهم شود. صحرائیان بر استفاده محققان از گرنت های خارج از دانشگاه تأکید کرد و گفت: فرایند بررسی طرحهای مربوط به کووید که گرنت خارج از دانشگاه دارند و یا هزینهای دربر ندارند تا ۱۰ خرداد تسریع میشود. در ادامه هریک از معاونتهای دانشگاه درخصوص شرایط دانشجویان بینالملل، برنامهریزی خوابگاهها و محیطهای دانشجویی برای حضور دانشجویان، تدوین پروتکلهای بهداشتی، نحوه اختصاص وسایل حفاظتی توضیحاتی را بیان کردند. سپس روسای دانشکدهها به بیان عملکرد و چالشهای خود پرداختند. دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی، به بیان فعالیتهای ۴ معاونت این دانشکده در آموزش پزشکی عمومی، آموزش تخصصی، تحصیلات تکمیلی و امور هیئتعلمی پرداخت و گفت: سالها برای آموزش مجازی برنامهریزی کردیم ولی فقط ۵ درصد از برنامهها مجازی شد. باوجود کرونا فرصتی به وجود آمد که آموزش مجازی توسعه پیدا کند. دکتر امیررضا رکن رئیس دانشکده دندانپزشکی با اشاره به استقبال دانشجویان از آموزش مجازی گفت: در این دوران ۲ هزار بیمار اورژانسی در دانشکده درمان شدند. دکتر وحید چنگیزی رئیس دانشکده پیراپزشکی با اشاره به برنامههای آینده این دانشگاه و مشکلات سامانه نوید، پیشنهاد داد فضای آموزشی دانشکدهها مشاع شود. دکتر محمد شریفزاده رئیس دانشکده داروسازی نیز بر توان این دانشکده در تحقیقات کاربردی تأکید کرد و گفت: ما تقاضای بسیاری از سوی دانشجویان PhD برای ازسرگیری فعالیتهای پژوهشی داریم. دکتر علیرضا نیکبخت رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نیز با اشاره به فعالیتهای این دانشکده، در خصوص نحوه تأمین وسایل حفاظتی دانشجویان سؤالاتی را مطرح کرد. دکترعلی اکبری ساری رئیس دانشکده بهداشت با تأکید بر ازسرگیری زندگی جدید گفت: باید دانشکدهها پیش از ورود دانشجویان آمادگی لازم را پیدا کنند.