به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه هیئت رئیسه دانشکده پزشکی با تاکید بر برگزاری حضوری کلاسها از مهرماه سال جاری و پیگیری برنامهریزی دورهگذار از دبیرستان به دانشگاه و بررسی کوریکولوم دوره آموزشی علوم پایه ویژه اجرا در شعبه دانشکده پزشکی در کربلا برگزار شد.
دکتر نسیم خواجوی راد، مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی و متخصص بیماریهای داخلی در خصوص برگزاری کلاسها به صورت حضوری گفت: باوجود این که از سرگیری حضوری کلاسها منوط به اجرای کامل واکسیناسیون است، ما موظف به رعایت به یک سری از شیوه نامه های بهداشتی هستیم و در کنار آموزش حضوری، همچنان آموزش مجازی باید فعال باشد.
دکتر ایمانی، معاون آموزش پزشکی عمومی نیز از آمادگی کامل معاونت برای برگزاری حضوری کلاسها خبر داد و گفت: به شرط تامین برخی زیر ساختها از تامین خوابگاه تا اجرای واکسیناسیون، در کنار فعالیت واحد مجازی، آمادگی داریم برخی واحدها از جمله تمام واحدهای عملی را به صورت حضوری برگزار کنیم.
در ادامه دکتر ایرج کاشانی، معاون تحصیلات تکمیلی با اشاره به اجرای واکسیناسیون کرونا دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفت: تعداد بسیاری از دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی واکسینه شدند، که به علت کمبود واکسن طرح متوقف شد و حدود ۱۰۰ نفر باقی مانده اند که به محض تامین واکسن مورد نیاز، واکسینه خواهند شد.
دکتر سید روح اله میری معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده پزشکی نیز به اجرای واکسیناسیون دانشجویان اشاره کرد و گفت: اجرای طرح واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ قرار بود در دانشجویان مقطع علوم پایه تا آخر خرداد ماه انجام شود که به علت کمبود واکسن متوقف شده و به محض تامین، طی فاصله زمانی یک ماهه از سر گرفته خواهد شد.
وی افزود: پیشنهاد ما این است که حضور در کلاسها منوط به ارائه کارت واکسن باشد و کلا کلاسها به صورت حضوری بدون تکرار مجازی برگزار شود و به دنبال راه حلی هستیم که طرح واکسیناسیون برای دانشجویان سال اول نیز اجرا شود تا کلاسها مانند روال سابق دایر و برگزار شود.
در ادامه جلسه، دکتر خواجوی گزارشی از برنامهریزی دورهگذار از دبیرستان به دانشگاه ویژه دانشجویان پزشکی ورودی ۱۴۰۰ ارائه داد.
وی گفت: امسال برای سه دسته از دانشجویان برنامهریزی صورت گرفته؛ اول دانشجویان ورودی ۱۴۰۰، دوم دانشجویانی که امسال وارد ترم سه پزشکی میشوند و تا کنون هیچ مواجهه حضوری با دانشکده نداشتند و تمام دروس آنها به صورت مجازی ارائه شده است و دسته سوم دانشجویانی که تنها یک ترم در دانشکده بودند و اکنون وارد ترم ۵ و دوره کارآموزی میشوند و دوره فیزیوپاتولوژی را به صورت مجازی گذرانده اند.
خواجوی خاطر نشان کرد: اجرای کامل واکسیناسیون کرونا و داشتن کارت واکسن شرط حضور دانشجویان و اجرای برنامه دورهگذار به صورت حضوری است.
وی افزود: واکسینه کردن دانشجویان ورودی ۱۴۰۰ تا مهرماه عملا امکان پذیر نیست و باید پس از اعلام نتایج و از ابتدای ترم طبق جدول زمانبدی شده انجام گیرد که زمان بر بوده و پیشنهاد ما این است که برنامه دورهگذار مانند سال گذشته به صورت مجازی برگزار شود و ترم اول یا نیمترم اول به صورت مجازی و باقی ترم بعد از واکسیناسیون به صورت حضوری برگزار شود.
خواجوی ادامه داد: درصدد هستیم برنامه دورهگذار از دبیرستان به دانشگاه برای دانشجویانی که وارد ترم ۳ میشوند را به صورت حضوری و پس از اجرای واکسیناسیون برگزار کنیم.
مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی در خصوص دورهگذار ویژه دانشجویانی که وارد دوره کارآموزی و ترم ۵ میشوند گفت: طبق برنامهریزیهای انجام شده سعی ما بر این است که دوره پیش بالینی را به درون بخشها ببریم.
در ادامه دکتر ایمانی درباره برنامه آموزشی دوره علوم پایه ویژه شعبه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کربلا یادآور شد: مذاکراتی از سال ۹۸ میان مسئولین دانشگاه و مسئولان وزارت آموزش عالی و وزارت بهداشت عراق و عتبه حسینی انجام شد که در نهایت منجر به عقد تفاهم نامه راهاندازی شعبه دانشگاه با دانشکدههای پزشکی، داروسازی، بهداشت، توانبخشی و پرستاری در کربلا شد.
وی افزود: زمینی با مساحت بالغ بر ۲۰ هزار متر به این موضوع اختصاص یافت که بیش از ۸۰ درصد ساخت و ساز و تجهیز ساختمان ها انجام شده و اماده پذیرش دانشجو در مقطع پزشکی عمومی است، بهاین منظور کوریکولوم آموزشی دوره علوم پایه تدوین شده است.
ایمانی در تشریح این کوریکولوم گفت: این برنامه شبیه برنامه دوره پزشکی عمومی دانشگاههای عراق در سه فاز طراحی شده است، فاز اول مشابه دوره پیش دانشگاهی، فاز دوم در دو بخش علوم پایه و فیزیوپاتولوژی با دو آزمون جامع در هر بخش و فاز سوم بخش بالینی و در نهایت آزمون جامع به روش آسکی است.
دکتر شهریار نفیسی رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره برنامهگذار از دبیرستان به دانشگاه با تاکید بر برگزاری حضوری کلاسها گفت: برای دانشجویان ورودی ۱۴۰۰، میتوانیم برنامه ترم اول را با مشورت مسئول کورس و بلوک به گونهای طراحی کنیم که در ترم اول برخی واحدهای درسی را که آسیب کمتری میبینند به صورت مجازی برگزار کنیم.
وی افزود: برنامه این دانشجویان و از ترم دوم و پس از واکسیناسیون، کلاسها به صورت حضوری برگزار شوند و یا این که سال اول را به سه ترم تقسیمبندی کنیم، و ترم اول را به صورت سه ماهه کوتاه و غیر حضوری در نظر بگیریم و یا این که تمام واحدهای تئوری به صورت مجازی و واحدهای عملی، حضوری ارائه شوند.
نفیسی در خصوص برنامه آموزشی شعبه دانشکده پزشکی در کربلا گفت: با توجه به این که باید بر اساس شرایط عراق این برنامه تدوین شود نیازمند یکسری تغییرات است از جمله کوتاهتر کردن دوره بدون آسیب به محتوا که پیشنهاد میشود برخی بلوکهای دوره علوم پایه با دوره فیزوپاتولوژی یکپارچه شود و یا آموزش سرپایی و درمانگاهی بیشتر دیده شود.