پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
اختصاص فضای مصلاهای نماز جمعه به عملیات پیشگیری و درمان کرونا
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، خواستار اختصاص همه ظرفیت قابل بهره‌برداری مصلاها در سراسر کشور برای سرعت بخشی به واکسیناسیون و حتی بستری اورژانسی بیماران کرونایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ارتباطات و رسانه نهاد نمازجمعه، هشتمین گردهمایی مجازی نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه کشور در سال جاری، به صورت فوق العاده و خارج از برنامه، صبح امروز، به منظور لبیک به فراخوان رهبر معظم انقلاب اسلامی و با شرکت ۶۶۰ امام جمعه، با موضوع بازخوانی سهم و نقش ائمه جمعه در پیشگیری و مقابله با شیوع کرونا و تقویت تدابیر حمایتی و پشتیبانی از نیازمندان معیشتی برگزار شد.

در این گردهمایی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، خواستار اختصاص همه ظرفیت قابل بهره‌برداری مصلی‌ها در سراسر کشور، به ویژه در مناطقی که ضرورت و نیاز وجود دارد، برای سرعت بخشی به واکسیناسیون و حتی بستری اورژانسی بیماران کرونایی شد، حتی اگر منجر به توقف موقت اقامه نماز جمعه شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با تشریح اقتضائات شرایط حساسی که در کشور با آن مواجه هستیم، تصریح کرد: در مرحله انتقال دولت، ممکن است برخی از کارگزاران و مدیران به آفت کاهش انگیزه مبتلا شوند، هرچند که بسیاری از مسئولان بدون فوت وقت، مشغول خدمت هستند. لذا از ائمه محترم جمعه انتظار می‌رود برای مقابله با کم کاری‌های احتمالی، مراقبت میدانی، محیط بانی و تدبیر داشته باشند تا استقرار دولت جدید، در مسیری منطقی و بدون حاشیه صورت پذیرد.

وی ضمن تحسین روش ارائه بحث توسط رهبر معظم انقلاب، مبتنی بر سنجیده گویی و پرداخت جامع در زمان کوتاه، محور بندی، دسته بندی و از قبل سنجیده شده، به عنوان الگویی برای خطبا گفت: معظم‌له در بیان اخیرشان، تصویری گویا از شرایطی که با آن مواجه هستیم ارائه نمودند و با توجه به طغیان کرونا در جهان و ایران، بر اهمیت به میدان آوردن ابتکارات تازه و آرایش دفاعی متناسب تاکید داشتند.

حاج علی اکبری خطاب به ائمه جمعه کشور ادامه داد: به بازطراحی نقشه دفاع سراسری در برابر گسترش بیماری و تقسیم کار ملی برای تمرکز بر حل این مسئله اول، فوری و حیاتی کشور نیاز داریم.
وی ادامه داد؛ رعایت قاطعانه شیوه نامه‌ها در عزاداری‌ها و اوج‌گیری نهضت مواسات، همدلی و کمک مومنانه و بهره‌مندی از برکات تضرع و دعا باید مورد اهتمام قرار گیرد و شبکه امامت جمعه، از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، مثل ستادهای نماز جمعه و از انسجام بخشی و تعامل با مساجد، مجاهدانه استفاده نماید تا افتخاری دیگر در خدمت به مردم از جایگاه فعالان فرهنگی و مذهبی خلق شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تاکید کرد؛ به معنای واقعی کلمه مسئله اول کشور را کرونا بدانیم و کاملاً هماهنگ با زاویه دید امام مسلمین، در محور تبیین، تحلیل و اقدامات میدانی وارد عمل شویم و در چنین شرایطی سلایق شخصی باید کنار گذاشته شود. در برخی شهرها مسئولان و متولیان امر، ممکن است قدرت و انگیزه تصمیم‌گیری نداشته باشند و حضور باطراوت و بانشاط ائمه جمعه می‌تواند کشور را به سلامت از این مرحله عبور دهد. از این رو، اگر ناهماهنگی و ضعف تصمیم‌گیری در مسئولان محلی مشاهده کردید، باید کمک کنید تا بتوانند تصمیم بگیرند و با مواجهه محبتی، حکیمانه و در عین حال جدی، باید به مدیران کمک شود تا بتوانند تدبیر مناسبی داشته باشند.

حاج علی اکبری در ارتباط با مجالس عزاداری گفت: این عزاداری‌ها، مایه رحمت و برکت و موجب دفع بلا است، لیکن باید سطح رعایت شیوه نامه‌ها افزایش یابد و این بر عهده امام جمعه است که کمک کند مطالبه امام مسلمین برای رعایت شیوه نامه‌ها محقق شود. البته در خصوص هیأت‌ها، فرماندهی میدانی با سازمان تبلیغات اسلامی است و باید این تصمیم درست به رسمیت شناخته شود. کار نظارتی و حمایتی در این ارتباط، با سازمان تبلیغات است و انتظار می‌رود هماهنگی میدانی نهاد روحانیت الگوساز شود، ضمن اینکه دوستان سازمان تبلیغات اسلامی هم در مجموع، در این عرصه قوی ظاهر شده‌اند.

وی ادامه داد: برخی علاقمند هستند که تحت تأثیر معاندان و جریان‌های منحرف، شکستن پروتکل‌ها و اصرار بر برگزاری مراسم در محیط‌های بسته را ترویج کنند که در برابر این توطئه و کج اندیشی، به روشنگری و کار تبیینی نیاز داریم که باید در خطبه‌ها و خطابه‌ها صورت پذیرد و در عین حال باید مراقبت کرد که در این رابطه اختلافات محلی پیش نیاید و به سرمایه همدلی میان هیأت‌ها و مسئولین آسیبی وارد نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تقدیر از ائمه جمعه کشور گفت: در مورد روحیه بخشی، حمایت معنوی و کمک به کادر درمان و مدافعان سلامت، ائمه جمعه پیشتاز بوده‌اند و در شرایط سخت فعلی، خواهش من این است که برای بهبود حال و تقویت روحیه کارکنان بهداشت و درمان، به فکر تدابیر تازه، اقدامات نو و ابتکارات جدید باشید.

حاج علی اکبری ادامه داد: خیلی صریح و روشن اعلام کنید که همه امکانات در اختیار ائمه جمعه، در اختیار ستادهای منطقه‌ای و شهرستانی مقابله با کرونا قرار می‌گیرد. فضای مصلی‌ها برای واکسیناسیون می‌تواند در اختیار شبکه بهداشت گذاشته شود و حتی برای بستری بیماران، می‌توانیم از فضای مصلی‌ها استفاده کنیم. گاهی مصلای نماز جمعه کاملاً برای این منظور در مناطقی که از فضای مناسب محروم هستند، قابل استفاده است و حتی به قیمت تعطیلی یا انتقال نماز جمعه به مکان دیگر، با ملاحظه اولویت بلاد مسلمین، باید به میدان برویم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: در مورد برگزاری نمازهای جمعه، هرچند مطابق مصوبات ستاد مقابله با کرونا عمل می‌شود و رعایت شیوه نامه‌ها مورد اهتمام بوده است، از نماز جمعه فردا در مناطقی که برگزار می‌شود، این رعایت‌ها را مضاعف کنید و در چنین شرایطی، ممکن است در برخی مناطق، به دلیل شدت شیوع کرونا، هرچند مجوز قانونی برای اقامه در فضای باز و با حضور حداقلی نمازگزاران وجود دارد، ضرورت داشته باشد که ائمه جمعه پس از مشورت و هماهنگی، به صورت داوطلبانه اقدام به توقف موقت اقامه نماز نمایند.

حاج علی اکبری در پایان، بر ادامه نهضت مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه با محوریت مساجد و با تقویت اقدامات قرارگاهی ائمه جمعه کشور تاکید کرد و گفت: کسی که باید زمینه تحقق امر امام مسلمین را در منطقه فراهم کند، امام جمعه است. در این ارتباط با سپاه و بسیج و سایر نهادهای انقلابی و دستگاه‌ها جلسه داشته باشید و هماهنگی و هم افزایی و توجیه ائمه جماعات مساجد و پایگاه‌های بسیج، امنا و خیرین را بیش از گذشته پیگیری نمائید.

کد خبر 30417
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار