جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 19 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
تاثیر ۹۸ درصدی واکسن برکت در پیشگیری از مرگ ناشی از کرونا
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: جدیدترین تحقیق تاثیر واکسیناسیون با مقایسه چهار واکسن مورد استفاده در کشور نشان می دهد واکسن برکت در پیشگیری از مرگ کرونایی ۹۸ درصد موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر یونس پناهی در نشست خبری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت که امروز چهارشنبه ۶ بهمن به صورت مجازی برگزار شد، گفت: تحقیقات رصد حوزه سلامت محسوب می شود ما اگر می خواهیم کاری را انجام دهیم عقل حکم می کند که بر اساس تحقیقات باشد. ما ضمن تاکید بر تولید دانش و مرجعیت علمی، تاکید داریم تحقیقات در حل مشکل به صورت علم نافع باشد.

وی افزود: کووید ۱۹ در طول پیدایش خود یک سری تغییرات و جهش شد در راستای بقای خود انجام می دهد. در سویه اومیکرون سرعت انتشار به شدت افزایش پیدا کرده است و یک تا سه روز علائم خود را نشان می دهد. بر خلاف سویه دلتا که بیشتر ریه را درگیر می کرد و سرعت کمتری داشت اما سویه اومیکرون سرعت بالاتری دارد اما شدت بیماری زایی آن کاهش یافته است.

پناهی با اشاره تنوع واکسن هایی که در کشور تولید شده است، گفت: موضوع ایمنی در برابر کرونا موضوعی است که باید توجه داشت حتی در صورت واکسیناسیون کامل هم ممکن است فرد کرونا بگیرد. ضمن اینکه حتی در صورت ابتلا و یا واکسیناسیون کامل با وجود ایمنی زایی بازهم ایمنی فرد در طول زمان به صورت طولانی نمی ماند و به همین دلیل است که باید دوز بوستر بگیرد.

وی یادآور شد: فارغ از نوع واکسن، هر چه واکسیناسیون کامل تر شود کسانی که مبتلا می شوند کمتر می شود و ایمنی بالای ۹۰ درصد دریافت می کنند. افرادی که واکسیناسیون کامل داشته اند ۹۰ درصد کمتر به فرم شدید بیماری مبتلا می شوند. بنابراین واکسیناسیون میزان ابتلا، شدت بیماری و میزان بستری در ای سی یو را به شدت کاهش داده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به مقاله ای که به تازگی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه تحقیقات کرونا و تاثیرات واکسن انجام شده گفت: تحقیقات زیادی در مورد تاثیر واکسیناسیون منتشر شده که جدید ترین آن مقاله محققان ایرانی است که اثربخشی چهار واکسن سینوفارم، آسترازنکا، کووایران و اسپوتنیک را از نظر پیشگیری از ابتلا به کووید، پیشگیری از بستری بر مبنای تست پی سی آر و پیشگیری از مرگ ناشی از کووید بررسی کرده است.

وی افزود: یافته های این مقاله نشان می دهد از نظر پیشگیری از ابتلا به عفونت کووید - ۱۹ سینوفارم ۸۰ درصد، استرازنکا ۸۴ درصد، کووایران برکت ۸۷ درصد و اسپوتنیک ۷۵ درصد موثر بوده اند. همچنین از نظر پیشگیری از بستری بر مبنای تست پی سی آر سینوفارم ۷۲ درصد، استرازنکا ۸۲ درصد، کووایران برکت ۸۶ درصد و اسپوتنیک ۶۷ درصد و از نظر پیشگیری از مرگ ناشی از کووید سینوفارم ۸۶ درصد، استرازنکا ۹۲ درصد، کووایران برکت ۹۸ درصد و اسپوتنیک ۱۰۰ درصد موثر بوده اند.

پناهی خاطرنشان کرد:بهترین ایمنی واکسیناسیون کامل است. اما وقتی واکسن می زنیم به معنی عدم ابتلا نیست. به نظر می رسد فرم غالب کرونا در کشور اومیکرون است. در حال حاضر تعداد مرگ ناشی از کووید به زیر ۳۰ نفر رسیده است که البته این مقدار هم البته از نظر ما بالا است. اما مشاهده می کنید که واکسیناسیون چطور حفاظت ایجاد کرده است. در زمانی که حدود ۷۰۰ مرگ ناشی از کووید بود واکسیناسیون کمتر بود و رعایت پروتکل های بهداشتی بالاتر بود اما اکنون واکسیناسیون بیشتر است و رعایت پروتکل ها کمتر شده است.

وی افزود: در برابر اومیکرون مرگ و میر هم داریم و باید توجه کنیم که واکسیناسیون میزان ابتلا را خیلی کم نمی کند بلکه میزان شدت بیماری را به طرز قابل قبولی کم می کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم هم افزایی تحقیقات کووید گفت: نمی توانیم تحقیقات را محدود کنیم. در مورد واکسن کرونا هم می بینید که حتی وزارت بهداشت خیلی فعال نبود و فقط یک واکسن پاستور متعلق به وزارت بهداشت است و هر کدام از مراکز تحقیقاتی جداگانه بر روی واکسن تحقیق کردند. این تحقیقات هم زمان بر است و در این موارد هم ۱۰ تا ۱۵ تحقیقات انجام می شود تا در نهایت یک مورد به نتیجه می رسد.

وی افزود: البته بهتر است پلتفرم های یکسان با هم یکی شود. ظرفیت کشور برای تولید واکسن از نظر تنوع خوب است اما از نظر میزان تولید چندان بالا نیست بنابراین شرکت هایی که می توانند تولید کنند و توانایی آن را دارند باید در این زمینه وارد شوند. در مورد صادرات هم می بینیم که شرکت های دیگر پس از تامین نیاز داخلی خود صادرات را انجام دادند.

پناهی در مورد چاپ مقاله واکسن های ایرانی کرونا گفت: چاپ مقاله در مورد واکسن از چاپ مقالات دیگر حوزه ها متفاوت است. مقاله واکسن باید نشان دهنده سلامتی و کارآیی واکسن باشد. مقاله کووایران برکت چاپ شده است. البته مقاله ای که به وسیله شرکت چاپ می شود با مقالات محافل علمی متفاوت است. محققان اصلی واکسن باید مطالعات را چاپ کنند تا مردم با خیال راحت واکسن را انتخاب کنند.

وی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه گفت: باید اعتقاد داشته باشیم که واکسیناسیون، رعایت فاصله گذاری و رعایت پروتکل های بهداشتی و ماسک تنها راه برای مهار کرونا است. وقتی غذا می خوریم ماسک را برمی داریم اما وقتی در مراکز تجمعی غذا می خوریم ویروس این گونه نیست که در زمان غذا خوردن منتقل نشود بلکه باید در این زمینه هم رعایت کنیم که تجمع در محل غذا خوردن نداشته باشیم. تعویض دائم ماسک مهم است و در یک روز کاری باید حداقل ۲ دو بار ماسک را عوض کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: متاسفانه باید با کرونا زندگی کنیم و هیچی ابزاری بهتر از واکسیناسیون و ماسک و رعایت فاصله نیست. توصیه می کنیم مطالب علمی درباره کووید را از دانشگاه ها منتشر کنید تا شایعه هایی مانند اینکه واکسن تاثیر ندارد، ماسک تاثیر ندارد و کرونا تمام شده است، در جامعه رشد نکند.

وی درباره پاسخگویی در زمینه واکسن های کرونا گفت: سازمان اصلی در پاسخگویی درباره واکسن ها سازمان غذا و دارو است اما برای کمیته ها و تحلیل داده ها با معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ارتباط دارد.

پناهی گفت: ۹ هزار و ۵۰۰ تحقیق درباره کرونا انجام شده که ۲ هزار و مقاله نیز در مجلات چاپ شده است. ما در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت این تحقیقات را در دسته بندی های مختلف از جمله کارآزمایی بالینی داروها، پیشگیری، رعایت پروتکل ها و موارد دیگر رصد می کند تا به دغدغه های مردم پاسخ دهد. ما بر اساس دانش مراکز تحقیقاتی زمانی می توانیم یک مطلب را رسانه ای کنیم که مبتنی بر شواهد باشد.

کد خبر 40568
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار