جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
وجود ۷۹۰ مرکز تحقیقاتی در کشور/دگردیسی در دانشگاه ها نیاز است
گرگان- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از وجود ۷۹۰ مرکز تحقیقاتی در کشور خبرداد و گفت: باید هر کدام از این مراکز مأموریت های خاصی را دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، یونس پناهی بعدازظهر پنج شنبه در آیین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اظهارکرد: یکی از دغدغدهای رهبری در حوزه علم، در زمینه تولید دانش و مرجعیت علمی است، یعنی کشوری که مدعی عدالت و اسلام است حتماً باید نوآوری در علم داشته و مصرف کننده نباشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: در منطقه از نظر تولید دانش در رتبه یک و در دنیا در رتبه ۱۶ و از نظر ارجاع و مستند رتبه ۱۵ و در منطقه هم اول هستیم.

وی بیان کرد: در این دو شاخص سهم دانشگاه علوم پزشکی گلستان اندک بوده و تعداد مقالات یک چهارم اعضای هیأت علمی دانشگاه در حد یک درصد است و این یعنی ما باید چراغ این مسأله را روشن کنیم.

پناهی اضافه کرد: از نظر فناوری و پاسخ به نیاز جامعه در دنیا در رتبه ۶۰ هستیم که خوب نیست و باید شاخص نوآوری جهانی را در رکن های ورودی (زیرساخت ها و نیروی انسانی و غیره) و رکن های خروجی (دانش و فناوری و نوآوری) ارتقاء دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: اگر بخواهیم دانشگاهی داشته باشیم که مرجعیت علمی داشته و علم تولید کند باید آن را به دانشگاه نسل جدید تغییر دهیم.

وی عنوان کرد: باید دانشگاه ها دگردیسی داشته و به سمت پاسخگویی و رفع نیازهای جامعه و مردم بروند.

پناهی اضافه کرد: درصد قابل توجهی از فارغ التحصیلان از کشور خارج می شوند و این به دلیل این است که بین علم و صنعت فاصله بوده و آنها هیچ ارتباطی با هم ندارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: کشور تمایل خوبی به فناوری و نوآوری داشته و به دنبال طرح های تحقیقاتی برای حل مشکلات هستیم.

وی افزود: در کشور ۲۰۱ عضو هیأت علمی یک درصد داشته که باید این افراد را تشویق کنیم تا به سمت نوآوری حرکت کنند.

پناهی ادامه داد: در کووید ۱۹ امتحان بزرگی را پشت سر گذاشته و آسیبی که از کرونا متحمل شدیم در جنگ هشت ساله ندیدم و بسیاری از کشورها فکر نمی کردند که از پس این مشکلات برآییم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: علی رغم اینکه هم اکنون رعایت پروتکل ها در قابل قبول نیست اما شرایط ما بهتر از کشورهای پیشرفته است.

وی اظهارکرد: ۷۹۰ مرکز تحقیقاتی در کشور داریم که باید هر کدام مأموریت های خاصی را دنبال کنند.

کد خبر 42047
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار