دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Monday, 29 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
جهاد تبيين از نگاه مقام معظم رهبري

خارگ ؛ جهاد تبیین یکی از دستورکارهای بسیار مهم برای مقابله با هرگونه انحراف و تحریف در گفتمان و ارزش های انقلاب اسلامی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و در مقاطع گوناگون بر این مهم تأکید کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خارگ آنلاین طاهره برزگر؛ رهبر معظم انقلاب همواره بر اصل استمرار جهاد تبيين تاكيد كرده اند و بارها در سخنان خود ابعاد مهم اين جريان ارزشمند را يادآوري فرمودند.ايشان در سخنان خود فرمودند: از جهت عقبه‌ی دینی و اعتقادی هم اصل دعوتِ صدر اسلام بر پایه‌ی تبیین استوار بود: «تبیین و بیان، مهم‌ترین وظیفه‌ی پیغمبران است. دشمنان پیغمبران از جهل‌ها و پرده‌پوشی‌ها استفاده می كنند.»تبیین حقایق در سیره‌ی علوی نيز نمود پررنگی داشته است و خطبه هاي  نهج‌البلاغه نمونه ي بارز اين جريان ارزشمند است. مبناي مهم قیام حسینی نیز تبیین بود: «امام حسین را فقط به جنگ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک بخش از جهاد امام حسین است. به تبیین او، امر به معروف او، نهی از منکر او، توضیح مسائل گوناگون در منا و عرفات، خطاب به علما و نخبگان باید شناخت. »


و نکته‌ی کلیدی اینکه اگر تبیین نباشد، فرصت برای اغواگری و گمراه‌سازی مردم توسط دشمن در عرصه‌های مختلف باز خواهد شد که تشكيل گروهک داعش یکی از نمونه‌های این مسئله در سالهای اخیر است.

 

اساس انقلاب اسلامي اصل تبيين بود

مقام معظم رهبري درباره نقش تبيين در پيروز انقلاب اسلامي فرمودند: « کار انقلاب از اساس با تبیین، روشنگری، بیان منطقی، مستدل و دور از جنجال بود.».  و بر همین اساس هم تفکر انقلابی رواج پیدا کرد: «بدون تبیین و تبیین بلیغ، قطعا هیچ فکری و هیچ اندیشه‌ی متقنی، توفیق رواج و اعتقاد عمومی را پیدا نخواهد کرد.»


تاريخ نگاري مهمترين بعد جهاد تبيين است

جهاد تببين كارآمد ترين راه مبارزه با سلاح تحريف دشمنان اسلام است.بايد توجه داشت كه دشمن با دستكاري تاريخ و عرضه ي اطلاعات نادرست سعي در تغيير تفكر مردم بخصوص جوانان دارد و هدف اصلي آنان از بين بردن ريشه ي اعتقادات ديني و  اميد در جامعه است.


مقام معظم رهبري در بخش ديگري از سخنان هوشمندانه ي خود مي فرمايند: تبيين بايد در ابتدا هنرمندانه باشد. سکوت در قبال تحریفِ حقایق انقلاب جایز نیست: «امروز همه افراد مسئولند و اگر دیدند حقایق و محکمات اسلام و انقلاب مورد تحریف قرار می گيرند، وظیفه دارند تبیین کنند؛ نباید سکوت کنند.»ايشان از دانشجويان ، اساتيد، مسولان و نخبگان كشور خواستند كه با ظرافت در باره ي سبك زندگي اسلامي و مقوله ي فرهنگ روشنگري كنند. همچنين در قسمتي ديگر از سخنان ايشان مي خوانيم : البته در عرصه‌ی جهادِ تبیین «توجه به نیازهای روز و نوآوری در ادبیات و روش‌ها بگونه‌ای که بر جان و دل مخاطبان بنشیند،»از شرایط لازم است و باید از ظرفیت هنر، مانند مداحی و شعر بهره برد.

 

مسولان و جهاد تبيين

در بخشي از سخنان مقام معظم رهبري آمده است: کارگزاران نظام باید به‌دور از هرگونه رویکرد خصمانه‌ای در قبال شبهات، پاسخگویی با رویکرد تبیین را در دستور کار خود قرار دهند: «راه تبیین هم همین است که در جلسات عمومی با مردم، بیان کنید، روشن کنید؛ سوالات را مطرح کنند، شما جواب بدهید، اینها تبیین می شود؛ در رسانه‌ها هم پخش شود.»

مساجد پايگاه هاي جهاد تبيين

 

يكي از مهمترين مكان هايي كه مي توان در آن با روشنگري سبك زندگي اسلامي را اشاعه داد و تبيين كرد، مساجد هستند.اگر زندگي نامه ي شهدا كه بزرگترين الگوي ايجاد انگيزه و تقويت اعتقادات اسلامي هستند را مطالعه كنيم ،شروع تعالي زندگي اكثر آنان از پايگاه و سنگر ارزشمند مساجد بوده است.همانطور كه به فرموده ي امام خامنه اي  « نطق شهدا پس از شهادت باز مي شود. »  پس همه ي نخبگان و دلسوزان كشور مي توانند با حركت در مسير جهاد تبيين ، همسو با درس هايي باشند كه شهدا به همه ي ما مي آموزند.

کد خبر 44184

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار