جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
توسعه دستگاه ارزان قیمت و قابل حمل برای شناسایی مبتلایان به کرونا
گروهی از پژوهشگران ایرانی با همکاری محققان بین المللی ابزاری ارزان قیمت برای شناسایی افراد مبتلا به کووید ۱۹ در کمتر از ۱۰ دقیقه ابداع کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسگرهای زیستی الکتروشیمیایی ایمنی، یکی از روش‌های نویدبخش برای تشخیص دقیق، سریع و کمی نشانگرهای زیستی پروتئین هستند.

در این نوع حسگرها نوار الکترود دو کاره برای ایجاد یک سیستم خودکفا به کار می رود و در حقیقت ابزاری برای تایید نتایج به دست آمده جهت افزایش اطمینان بیشتر استفاده می شود.

اما انجام آزمایش الکتروشیمیایی چندگانه (ME-POCT) نیازمند توسعه دستگاه های پتانسیواستات خوان قابل حمل، با قدرت خوانش سریع ، سهل الاستفاده و ارزان دارد. پتانسیواستات (Potentiostat) دستگاهی برای سنجش «قطبش» و تغییر پتانسیل یک ماده در خوردگی است.

نوارهای حسگرزیستی چندگانه ترکیبی و دستگاه های خوانش چند کانالی امکان سرکوب اثر احتمالی ماتریس پیچیده یا تشخیص فوق حساس نشانگرهای زیستی پروتئینی مختلف را فراهم می‌کنند.

درهمین راستا گروهی از محققان با همکاری امیر صنعتی نژاد، راضیه صلاح اندیش، پژمان جلالی، حامد اصولی تبریزی، فاطمه حقایق، محمود خلق الله و ابراهیم غفار زاده در دانشگاه های کانادا یک دستگاه پتانسیواستات قابل حمل با دوحسگر توسعه داده اند تا طیف سنجی امپدانس الکتروشیمیایی (EIS) را براساس سیگنال های دریافتی از یک حسگر ایمنی زیستی الکترودی دو کاره انجام دهد.

برای ساخت این دستگاه از یک میکروکنترلر تجاری و تجهیزات در دسترس استفاده شده و به همین دلیل ارزان است

همچنین یک برد الکتریکی خاص برای تجزیه و تحلیل سیگنال امپدانس حسگر زیستی پروتئین SARS-CoV-2 نوکلئوکپسید (N) در نمونه‌های مشخص شده و نمونه‌های سواب بالینی نازوفارنکس (NP) نوع آلفا ساخته شد.

این دستگاه که با هزینه ۴۰ دلار ساخته شده همراه حسگرهای زیستی الکتروشیمیایی ایمنی، بیماران مبتلا به کووید -۱۹ را در کمتر از ۱۰ دقیقه با موفقیت شناسایی کرد.

کد خبر 48341
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار