سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday, 23 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مرکز پزشکی هسته‌ای بوشهر با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال تجهیز می‌شود
بوشهر- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از توسعه و تجهیز مرکز پزشکی هسته‌ای بوشهر با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر خبر داد.

حسن ملکی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مرکز جامع پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی بوشهر به‌عنوان یکی از مجهزترین مراکز این حوزه شامل چهار بخش علوم پایه، پیش بالینی، ترانوستیکس (درمان نوین رادیونوکلایدی) و تصویربرداری بالینی است.

وی تصریح کرد: به‌تازگی دستگاه تصویربرداری پت-سی تی به‌عنوان یک روش تشخیصی پزشکی دوگانه در این مرکز نصب شده است که در طراحی آن تصویربرداری مولکولی به‌منظور به تصویر کشیدن عملکرد ارگان‌ها ( PET) با بخش سی تی ( CT) برای تعیین محل یا جانمایی ضایعه ادغام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این روش اطلاعات بسیار ارزشمندی از وضعیت اولیه تومورهای بدخیم و میزان گسترش موضعی یا دوردست آن‌ها در بدن فراهم می‌کند که راهنمای بسیار مفید پزشک معالج برای انتخاب مناسب‌ترین روش درمانی است.

ملکی زاده اضافه کرد: همچنین برای ارزیابی وضعیت بیماری در حین درمان یا پس از ختم درمان نسبت به روش‌های مرسوم تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن و ام آر آی بسیار دقیق‌تر است.

وی گفت: در این مرکز علاوه بر رادیو داروی مرسوم ۱۸ F-FDG از رادیو داروهای جدیدتر اختصاصی برای بدخیمی‌های پروستات (۶۸ Ga-PSMA)، غدد نورواندوکرین (۶۸ Ga-DOTATATE)، مغز استخوان (۶۸ Ga-pentixather) و تومورهای با منشأ بافت اپیتلیال (۶۸ Ga-FAPI) را به کار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: این مرکز سهم مهمی در طراحی و نهادینه کردن درمان‌های مهم رادیونوکلایدی در عرصه ملی و بین‌المللی داشته است، انتشار کتب متعدد مرجع در رشته‌های تصویربرداری و پزشکی هسته‌ای از دیگر اقدامات مهم این مرکز است.

کد خبر 55550
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار