بوشهر - مدیرعامل پایانههای نفتی ایران از تامین تجهیزات پایانههای نفتی با مهندسی معکوس خبر داد و گفت: نیروهای متخصص و توانمند داخلی قطعات حساس و مورد نیاز صنعت نفت را میسازند.
عباس اسدروز در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شرکت پایانههای نفتی ایران با توجه به مناطق عملیاتی متعدد در کشور وظیفه تداوم چرخه صادرات و ذخیره سازی و همچنین عملیاتهای مهم و مهندسی دریانوردی را به نمایندگی از وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به عهده دارد. وی افزود: به منظور پایداری و ایمنی در فرآیند عملیات پهلودهی و جداسازی کشتیهای نفتکش در پایانههای نفتی، تجهیزی به نام CAPSTAN یا طناب جمع کن بر روی یدک کشهای عملیاتی نصب است. اسدروز افزود: نفتکش در هنگام عملیات پهلوگیری و جداسازی توسط شناورهای عملیاتی با طنابهایی به قطر ۲۲۰ میلی متر و طول ۲۰۰ متر مهار میشود که برای پهن کردن این طناب سنگین از این چرخ دوار و به کمک نیروی انسانی موجود در یدک کش استفاده میشود. مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران تصریح کرد: با توجه به ضرورت انجام عملیات به صورت ایمن و سنگینی طنابهای مهار کشتی، نقش این تجهیز بسیار حائز اهمیت است. وی اضافه کرد: تجهیز مورد نظر به دلیل خرابی رینگها و دندهها و پوسیدگی بدنه و هیدرو موتور از سرویس خارج شده بود که با توجه به نیاز عملیاتی و عدم امکان تأمین از طریق خرید خارجی، متخصصان تعمیرات شناورهای عملیات دریایی پایانه نفتی خارگ با مهندسی معکوس، این تجهیز را به کارگاه منتقل و پس از دمونتاژ همه اجزا و بررسی قسمتهای فرسوده با ابتکار و طراحی مجدد، بدنه و چرخ دندهها و سیستمهای محرک را با استفاده از تجهیزات موجود و به صورت مهندسی معکوس در انبار بازسازی و بهسازی و به شناور منتقل و نصب شد. اسدروز خاطر نشان کرد: با تعمیر این تجهیز افزون بر صرفهجویی اقتصادی، با توجه به کاربردی بودن تجهیز، نبود وابستگی به خرید از خارج نیز از نتایج این کار است. مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران ادامه داد: با تعمیر این تجهیز با استفاده از امکانات داخلی و نیروی انسانی موجود پنج میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی برای شرکت انجام شد.