شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 18 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
اجرای گزینشی محدودیت‌های کرونایی در بجنورد/ هایپرمارکت‌های پرنفوذ
بجنورد- بازار روز بجنورد که در محیطی رو باز فعالیت می‌کند در حالی تعطیل شده که هایپرمارکت‌های کوچک و بزرگ با تخفیف‌های خود، جمعیت فراوان را در یک فضای سربسته به صف می‌کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تاخت و تاز شدید کرونا در کشور و به طبع آن خراسان شمالی باعث شد محدودیت‌های ویژه‌ای برای بسیاری از کسب و کارها ایجاد شود. محدودیت‌هایی که به مشاغل ضربه می‌زند اما چاره‌ای جز این نبود و باید استان با تعطیلی‌هایی رو به رو می‌شد تا کرونا مهار می شد.

طبق مصوبات ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا مشاغلی که مربوط به نیازهای اساسی مردم هستند باید به فعالیت خود ادامه دهند و آنها از تعطیلی‌ها مستثنی هستند. در این بین بجنورد جدای از مغازه‌های رسمی، سوپر مارکت ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، دارای بازار روزهایی است که غرفه‌هایی به صورت رو باز دارد؛ بازارهای محلی که به دلیل قیمت‌های مناسب‌تر مورد استقبال مردم نیز قرار می‌گیرد؛ البته باید توجه داشت که فضایی رو باز است.

با این حال خبرگزاری مهر چندی پیش از عدم رعایت فاصله گذاری در این غرفه‌ها خبر داده بود و پس از آن استاندار دستور تعطیلی این محیط را صادر کرد.

از سوی دیگر شهردار بجنورد با تاکید بر اینکه اگر به کل این غرفه‌ها تعطیل شوند، دست فروشان به سطح شهر آمده و آن موقع نمی‌شود شرایط را کنترل کرد، با تعطیلی نیمی از غرفه‌ها، فاصله گذاری اجتماعی را اندکی بهبود داد.

اما باز هم استاندار خراسان شمالی راضی به این امر نشد و در نهایت دستور تعطیلی کامل بازار روزهای سطح استان در جلسه ستاد استانی مبارزه با کرونا صادر شد.

غرفه‌ها رو باز است / ‏‬خطری مردم را تهدید نمی‌کند

خبرگزاری مهر در ادامه پیگیری مشکلات مردم بر حسب وظیفه خود با کسبه بازار روز بجنورد ارتباط برقرار کرد. مسلم محمودی در گفتگو با مهر اظهار کرد: تعطیلی محل کسب و کار و گرانی‌ها باعث شده مشکلات اقتصادی ما بسیار بیشتر شود.

این کاسب ادامه داد: خارج از فضای بازار روز شغلی نداریم که آن را پیگیری کنیم و رسماً تعطیل هستیم و با توجه به اینکه عموم کسبه این محل از نظر مالی ضعیف هستند، قطعاً پس اندازی برای گذران زندگی خود ندارند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ درصد کسبه این بازار از داشتن نیسان یا وانت نیز محروم اند، گفت: به دلیل نداشتن وانت نمی‌توانیم در سطح شهر نیز بساط کنیم؛ امید ما همین غرفه‌ها بوده که اکنون تعطیل شده است.

محمودی با اشاره به اینکه با تذکرهای شهرداری میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازار بیش از پیش شده بود، گفت: فضا سر باز است و اگر غرفه‌ها نیز یکی در میان باشد خطری متوجه مردم نخواهد شد.

تبعیض در اجرای محدودیت‌ها / ‏‬چرا فروشگاه‌ها باز هستند؟

قربان علی برهانی دیگر کاسب این محل بوده که اکنون بیکار است. وی در گفتگو با مهر اظهار کرد: مگر مشاغل ما جزو گروه یک نیست؟ مگر ما نیازهای اساسی مردم را تأمین نمی‌کنیم؟ میوه، برنج و اقلام خوراکی جزو نیازهای اساسی نیستند؟ چرا ما باید تعطیل شویم؟

برهانی ادامه داد: چطور می‌شود که یک فروشگاه زنجیره‌ای در یک محیط کوچک و سر بسته با جمعیت انبوه می‌تواند فعالیت داشته باشد اما ما در یک محیط وسیع و سر باز نمی‌توانیم کار کنیم؟

این کاسب تصریح کرد: کسبه بازار روز قدرت ندارند و حرفشان به جایی نمی‌رسد اما اگر مانند برخی فروشگاه‌ها پارتی داشتند حتی با تخفیف‌هایی می‌توانستند مردم را به صف کنند و کسی به آنها ایراد نگیرد.

انتقاد این کاسب نسبت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاملاً درست است. این موضوع را در بازدید از فروشگاه‌ها مشاهده کردیم؛ اکثر فروشگاه‌های دارای تخفیف بجنورد محیط نه چندان بزرگی دارند و سر بسته هستند؛ تهویه مناسب ندارند و در زمان‌هایی از شبانه روز به شدت شلوغ می‌باشند.

تعطیلی بازار روز فروشگاه‌ها را شلوغ تر کرده است

یک خانم میانسال که مشغول خرید از این فروشگاه‌ها بود در گفتگو با مهر گفت: همیشه خریدهایم را از بازار روز انجام می‌دادم و حالا که تعطیل شده از فروشگاه‌ها می‌خرم.

وی افزود: جمع زیادی از مردم بجنورد خرید خود را از بازار روز انجام می‌دادند که با تعطیلی آن به سمت فروشگاه‌های تخفیف دار سوق داده شده‌اند و به همین دلیل فروشگاه‌ها شلوغ تر از گذشته شده است.

این خانم ادامه داد: مشخص است که پروتکل‌های بهداشتی در این فروشگاه‌ها نیز رعایت نمی‌شود پس اگر بنا به تعطیلی باشد باید این محیط‌ها نیز تعطیل شوند.

وی گفت: برخی فروشگاه‌ها تخفیف‌های وسوسه‌انگیز می‌گذارند و تبلیغ می‌کنند تا مشتری جذب کنند که همین امر صف‌های طولانی و ازدحام زیادی تولید می‌کند.

اجرای عدالت نکته مهم در شرایط کنونی است. برقراری محدودیت‌ها را همه می‌پذیرند به شرطی که عادلانه و به حق باشد. اگر بناست بازار روزها که در فضای باز فعالیت می‌کنند تعطیل باشند، حتماً باید فکر اساسی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای خاص کرد که بدون رعایت هیچ پروتکلی جان مردم را به خطر می‌اندازند.

استانداردهای دوگانه در این شرایط بحرانی بیش از مشکلات اقتصادی روح و روان مردم را آزرده می‌کند لذا اجرای دقیق، منظم و بدون تبعیض محدودیت‌های اجتماعی موضوعی است که باید جدی گرفته شود.

کد خبر 11871
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار