به گزارش خبرنگار مهر، علی داوری در وبینار «بررسی آثار کرونا بر کسبوکارها» که در مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد، به انتشار ۱۰ عنوان گزارش درزمینۀ کسبوکار اشاره کرد و گفت: گزارشهایی از قبیل تابآوری کسبوکار، بررسی ۳۰ چالش پیش روی کسبوکارها، ریسکها و استراتژیهای کسبوکار، دورکاری کارکنان و غیره نمونههایی از این گزارشهاست.
وی ادامه داد: تمام گزارشها درزمینۀ بحران کرونا و وضعیت کسبوکارها در سایت دیده بان کسبوکار قابلدسترسی است.
داوری با اشاره به اینکه هنوز به راهکارهای جدی و واحدی درزمینۀ کاهش بحران ناشی از کرونا بر کسبوکارها در شرایط فعلی نرسیدهایم، گفت: فاصله زیادی هنوز برای حل مشکلات داریم و این در حالی است که بر اساس آخرین آمار جهانی ۷۱ میلیون نفر در دنیا به کرونا مبتلا شدهاند، که یکمیلیون و ششصد هزار نفر فوت کرده و ۱۴۹ میلیون نفر نیز بهبود یافتند و در این شرایط کشور ایران در رتبه ۱۵ ازنظر کیس بیماری قرار دارد.
داوری گفت: مشکل کسبوکارها از زمانی شروع شد که تصمیماتی مبنی بر اجرای قرنطینه، کاهش روابط اجتماعی، کاهش عبور و مرور و غیره اتخاذ شد؛ بهاینترتیب حجم فعالیتهای کاری کاهش یافت و چالشهای زیادی ایجاد شد.
عضو هیاتعلمی دانشگاه تهران گفت: پیشینه رشد اقتصادی در کشور در سال ۲۰۲۰ نشان میدهد که رشد منفی ۵.۳ را تجربه کردهایم.
وی اظهار کرد: با چند گروه از کسبوکارها در شرایط کرونا مواجهیم؛ شرکتهایی که در ایام کرونا افزایش فروش داشتهاند؛ مانند کسبوکارهایی که در عرصه صنعت غذا و دارو یا محصولات بهداشتی فعالیت میکنند که این شرکتها ریسک کم تا متوسط داشتند؛ گروه دوم شرکتهای فروش محصولاتی هستند که کرونا بر آنها تأثیری نداشته است مانند شرکتهای فروش خودرو، اما گروه سوم شرکتهایی مانند مراکز فرهنگی و تفریحی، استخرها، سینماها، رستورانها و غیره هستند که ریسک بالایی را تجربه کرده و عملاً تعطیل شدند و خیلی از آنها تغییر کاربری خود را آغاز کردهاند.
داوری با بیان اینکه در پساکرونا منتظر معجزه نخواهیم بود، گفت: گزارشی با عنوان ریسکهای کسبوکار که منتشرشده، نشان میدهد هزینههای دورکاری برای بسیاری از شرکتها بالا بوده و درنتیجه بهرهوری کاهشیافته است، میزان کاهش تقاضای مشتری و تغییر سبک زندگی نیز دیده میشود بهطوریکه گرایش به سمت فضای مجازی و فروش آنلاین افزایشیافته است؛ همچنین تغییر سبکرفتاری و کاهش انگیزه کارکنان، کاهش سلامت روان و غیره را نیز میتوان بهعنوان چالشهای سطح کسبوکار عنوان کرد.
وی ادامه داد: اگرچه مضرات زیادی کرونا داشته اما علیرغم همه ریسکها در زمان حال و آینده، فرصتهای جدیدی نیز ایجاد میکند؛ چراکه فضای کسبوکارها را تغییر داده و کسبوکارهای جدیدی شکل میدهد که اگر به روندها، فرصتها و تهدیدات جدید توجه شود، میتوان برای دوران پساکرونا فکری کرد و شرکتها در این زمینه باید بازاندیشی مناسبی داشته باشند.