شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 18 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
همت بلند دانش‌پژوهان خراسان رضوی در مبارزه با کرونا
مشهد - رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: به همت دانش‌پژوهان به دانش ساخت تست فوق سریع تشخیص کرونا نیز دست پیدا کرده‌ایم که هم اکنون در دسترس واحدهای تشخیصی و درمانی کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا قنبری امروز در نشست خبری گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری با اشاره به اینکه به همت دانش پژوهان جوان استان و شرکت‌های دانش بنیان هم اکنون در هر ۳۵ دقیقه یک دستگاه ونتیلاتور در استان تولید می‌شود، بیان کرد: در این زمینه توانسته‌ایم نیازهای استان و بخشی از نیازهای کشور را تأمین کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی، گفت: جوانان شاغل در شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی توانسته‌اند پس از طی یک ماه ساخت دستگاه بسیار پیچیده استرلیزه را بومی کنند، هم اکنون ماهیانه چهار عدد از این دستگاه‌ها که در علم پزشکی بسیار کاربرد دارد در استان تولید می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این به همت دانش پژوهان شاغل در شرکت‌های دانش پژوهان استان ژل مخصوص نمونه برداری کرونا در استان ساخته می‌شود، همچنین پلت فرم نرم افزاری ارتباط دانش آموزان با معلمان نیز ساخته و به وزارت آموزش و پرورش عرضه شده و با سرمایه گذاری آستان قدس رضوی به دانش ساخت تست فوق سریع تشخیص کرونا نیز دست پیدا کرده‌ایم که هم اکنون در دسترس واحدهای تشخیصی و درمانی کشور است.

قنبری با اشاره به بخشنامه‌های ابلاغی و تأکیدات مقام معظم رهبری در لزوم توجه به طرح‌های دانش بنیان کاربردی، اظهار کرد: ۲۲۵ میلیون تومان وام به شرکت‌های دانش بنیان برای انجام عملیات تجاری‌سازی محصول اختصاص پیدا می‌کند که بخشی از آن بلاعوض است و برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه نیز تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان وام به این شرکت‌ها تعلق می‌گیرد.

در ادامه معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی بیان کرد: امسال نمایشگاه هفته پژوهش استان با توجه به شرایط کرونایی به صورت مجازی و تلویزیون‌های شهری در روزهای ۲۵ تا ۲۹ آذر ماه به آدرس fanbazar.ir برگزار می‌شود.

کوکب موسوی با اشاره به شرایط طرح‌هایی که می‌توانند در نمایشگاه مجازی شرکت کنند، گفت: امسال طرح‌هایی می‌توانند در این نمایشگاه مجازی شرکت کنند که طرح نو و کاربردی و به نتیجه رسیده داشته باشند، همچنین موضوع طرح در مقابله با تحریم و بیماری کرونا باشد و در ضمن تاییدیه مراجع ذیصلاح را نیز کسب کرده باشند، لذا در همین راستا ۲۳ مورد دستاوردهای جدید تعریف شده و از ۳۱ موضوع در نمایشگاه رونمایی می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این از سه طرح دانش بنیان دانشجویی، سه طرح دانش آموزی، ۱۴ پژوهش برتر، ۹ فناور برتر و سه مشارکت کننده برتر قدردانی خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار طی ۶ ماه اول امسال ۲۸۶ شرکت دانش بنیان در استان فعالیت داشتند، علاوه بر این ۵۹ شرکت متقاضی پذیرش در پارک علم و فناوری استان هستند و ۳۰۹ شرکت نیز در حال طی فرایند ورود می‌باشند، همچنین چهار هزار و ۱۰۰ نفر به طور مستقیم و ۸۰۰ نفر نیز به طور غیر مستقیم در پارک‌های فناوری و مراکز رشد استان اشتغال دارند.

معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان برترین و بزرگترین واحد آموزش عالی شرق کشور است، بیان کرد: دانشگاه فردوسی با بیش از پنج هزار عضو هیأت علمی، ۱۳ هزار دانشجوی مقطع دکتری و ۲۵ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد، از ظرفیت‌های بسیار در زمینه تحقیق و پژوهش برخوردار است و در این زمینه جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

امیر ملک زاده گفت: سالانه یک میلیارد نفر ساعت ظرفیت پژوهشی در کشور داریم و در دانشگاه فردوسی نیز اگر هر یک از اعضای یاد شده روزانه سه ساعت را صرف پژوهش کنند در سال بالغ بر ۵۰ میلیون نفر ساعت می‌شود.

کد خبر 13421
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار