شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 20 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
تهدید جان دانش‌آموزان بوشهری؛ تدریس زیر کولر گازی، تکثیر کرونا است
ایسنا/بوشهر ایام نوروز، در حالی که حدود یک ماه بیشتر به پایان سال تحصیلی نمانده بود، اعلام شد دانش‌آموزان و دانشجویان باید پس از سپری کردن تعطیلات بر سر کلاس‌های درس حاضر شوند. بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی، با موجی از مخالفت‌ها روبه‌رو شد اما این اعتراضات نتیجه‌ای نداشت.

استاندار بوشهر ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرد که در نشست ستاد کرونا استان بوشهر با تاکید بر پیگیری، اجرا و نظارت بر مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار کرد: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا، فعالیت دانشگاه‌ها و مدارس استان در تمام مقاطع تحصیلی پس از پایان تعطیلات نوروزی، به صورت حضوری خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد که طبق برنامه‌ای که به مدارس ابلاغ شده است از روز یکشنبه (۱۴ فروردین) کلاس‌های درس مطابق با برنامه هفتگی دائر می‌شود و در همین راستا ۱۸۰۰ مدرسه استان بوشهر با ۲۴۰ هزار دانش‌آموز در ۱۳۷۰ کلاس درس فعالیت حضوری خواهند داشت.

علی موحدی در توجیه علت این تصمیم عنوان کرد که تصمیم بازگشایی مدارس و آموزش حضوری بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، سپس خواست ۷۷ درصدی والدین و نظام تعلیم و تربیت و در آخر الگوپذیری از کشورهای پیشرفته اتخاذ شده است.

وی گفته بود که والدین با ارسال پیام‌ها قدردان تصمیم آموزش و پرورش هستند.

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی، با موجی از مخالفت‌ها روبه‌رو شد. اعتراضات اما نتیجه‌ای در پی نداشت و مدارس باز شد.

دستورالعمل بازگشایی مدارس

دستورالعمل جدید بدین شرح بود: تمامی فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت حضوری (با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس) انجام شود. ظرفیت‌های مجازی در صورت نیاز صرفا به عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس درس، طبق برنامه هفتگی سر کلاس‌های درس حضور داشته باشند، در صورت غیبت غیرموجه، مطابق آیین‌نامه اجرایی و سایر مقررات مربوطه مدارس اقدام می‌شود.

 دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تأیید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر «شاد»، آموزش‌های لازم را دنبال کنند.

تبیین اهمیت و ضرورت آموزش حضوری، اطلاع‌رسانی جامع و اقناع اولیای دانش‌آموزان از طریق روابط عمومی ادارات‌کل، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، انجمن‌های اولیا و مربیان، رسانه‌ها، گروه‌های آموزشی، تبلیغات محیطی و فضاسازی شهری و ... به‌گونه‌ای صورت پذیرد تا ضمن کاهش نگرانی خانواده‌ها، زمینه برای حضور کامل دانش‌آموزان در مدارس فراهم شود.

انجمن اولیا و مربیان مطابق آیین‌نامه اجرایی در زمینه حمل و نقل و تردد دانش‌آموزان مدارس نسبت به ساماندهی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش آموزان اقدام کنند. هرگونه برداشت وجه از محل پرداخت هزینه سرویس برای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان و افزایش شهریه دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی ممنوع است.

با توجه به مدت زمان باقیمانده از سال تحصیلی، ضرورت و الزامی برای تهیه پوشش متحدالشکل دانش‌آموزان نیست. نظارت بر پوشش مناسب و لباس دانش‌آموزان مطابق فصل پنجم آیین نامه اجرایی مدارس از جانب مدیران مدارس الزامی است.

هشتگ هم جواب نداد

به گزارش ایسنا، هشتگی تحت عنوان "#نه_به_حضوری_شدن_مدارس_ابتدایی" نیز در فضای مجازی منتشر شد که در آن از وزیر آموزش و پرورش  درخواست حضوری نشدن مدارس بعد از تعطیلات نوروز داده شد که در آن آمده بود؛

«نظر به شیوع گسترده ویروس کرونا و به‌خصوص ویروس نوع دلتا (هندی) و اُمیکرون و عدم واکسیناسیون رده سنی ۱۲ سال به پایین، خواهشمندیم نسبت به شروع سال جدید تحصیلی به‌صورت حضوری، الخصوص در مقطع ابتدایی تجدیدنظر کرده و مدارس را چون سال گذشته آنلاین برگزار کنید تا از ابتلای دانش‌آموزان و اولیا به کرونا جلوگیری شود. ما، مردم ایران، با شروع سال جدید تحصیلی به‌صورت حضوری در زمان شیوع گسترده و افسارگسیخته کرونا مخالفیم و خواستار برگزاری کلاس‌ها به صورت برخط هستیم.» هیچکدام از اینها اما کارساز نبود. مدارس بازگشایی شدند.

دلم برای دوستانم تنگ شده بود

پارسین دانش‌آموز کلاس پنجم یکی از مدارس ابتدایی شهر بوشهر است. او در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: از وقتی گفته شد که مدارس حضوری می‌شود پدر و مادرم برای اینکه من در کلاس‌های درس شرکت کنم با یکدیگر هم عقیده نبودند. پدرم می‌گفت وقتی کلاس زبان را حضوری می‌روی پس چرا مدرسه نروی. مادرم اما می‌گفت که کلاس زبان با تعداد کم و فاصله‌گذاری برگزار می‌شود. خودم اما دلم برای دوستانم تنگ شده بود مخصوصا برای زنگ ورزش.

این دانش آموز ادامه می‌دهد: هر جوری که بود بالاخره نتیجه این شد که من به مدرسه بروم. از کلاس ۳۴ نفره ما کمتر از ۱۰ نفر به مدرسه آمدیم اما کلاس‌های دیگر تعدادشان خیلی بیشتر بود.

او بیان می‌کند: آقای ناظم دائم حواسش به ما بود اگر ماسک‌مان حتی روی دماغمان می‌آمد سریع به ما تذکر می‌داد. خانم معلم هم همینطور.

پارسین می‌گوید: همه چیز خوب بود تا روز سه‌شنبه هفته پیش (سومین روز بازگشایی مدرسه). همان ساعت اول، سر صف یکی از هم‌کلاسی‌هایمان بالا آورد. تا زنگ اول حال ۱۰ نفر از دانش‌آموزان مدرسه‌مان بد شد.

او ادامه می‌دهد: ناظم سریع به خانواده‌هایشان زنگ می‌زد. پدر و مادرها می‌آمدند بچه‌ها را می‌بردند.

این دانش آموز کلاس پنجمی عنوان می‌کند: مادرم هر روز درباره اینکه چطور در مدرسه حواسم به کرونا بوده از من سوال می‌پرسید. آن روز(سه‌شنبه) وقتی برای مادرم ماجرا را تعریف کردم دیگر نگذاشت که به مدرسه بروم.

ما ماموریم و معذور

مادر پارسین در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: مدرسه به ما اعلام کرده است که درصورتی که دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حاضر نشوند از نمره آنها کم می‌شود. برای من اما سلامت فرزندم از نمره‌ او مهمتر است.

این مادر ادامه می‌دهد: با دیگر مادران هم‌کلاسی فرزندم یک گروه داریم. همه با هم قرار گذاشتیم و دیروز با وجود آنکه روزه بودیم به مدرسه رفتیم. مدیر مدرسه به اداره آموزش و پرورش رفته بود ناظم نیز در پاسخ به سخنان ما اعلام کرد که حضوری بودن مدارس بخشنامه‌ است و ما ماموریم و معذور.

او می‌گوید: کلاس‌های درس کوچک بدون فاصله‌گذاری برای دانش‌آموزان ابتدایی که بازیگوش هستند و کمتر توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی دارند بسیار خطرناک است. همانطور که هم‌کلاسی پسر من ناقل بوده و دو روز در یک کلاس درس با دیگر دانش‌آموزان ارتباط داشته است.  

این مادر بیان می‌کند: اگر فرزند من به کرونا مبتلا شود چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ بازگشایی مدارس درست بعد از مسافرت‌ها و تعطیلات نوروزی درحالی که کرونا این روزها به‌راحتی جان کودکان را می‌گیرد منطقی نیست.

این مادر می‌گوید: بهتر بود ۱۰ روز بعد از تعطیلات نوروزی دست نگه‌ می‌داشتند تا افرادی که بعد از مسافرت نوروزی به ویروس مبتلا شده‌ بودند، مشخص شوند.

شرایط خاص بوشهر

به گزارش ایسنا، همه ما بر ضربه کرونا بر آموزش واقف هستیم و می‌دانیم که در طول سال‌های شیوع کرونا دانش‌آموزان و دانشجویان ضربه‌ی بسیاری خورده‌اند اما طبق تجربیات چند سال گذشته در استان بوشهر وقتی هوا رو به گرمی می‌رود و کولرهای گازی شروع به‌کار می‌کنند تعداد مبتلایان به کرونا شدت می‌گیرد. گواه این ادعا نیز آمارهای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است که اعلام کرده تعداد مبتلایان به دو برابر افزایش یافته است.

فرزندان این سرزمین سرمایه‌های گرانبهایی هستند که مشخص نیست با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بلافاصله پس از تعطیلات نوروز که سفرها و بازدیدهای بسیاری انجام شده چه آینده‌ای برای آنها رقم خواهد می‌زند. بهتر است تا دیر نشده شرایط خاص این استان را در نظر گرفته و نسبت به برخی تصمیمات تجدید نظر شود.

انتهای پیام

کد خبر 44644
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار