جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday, 3 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
سناریوی حضوری شدن کلاس‌های درس دور از ذهن است
ایسنا/بوشهر شروع، مهمترین بخش انجام یک کار است، قطعا برای آغاز خوب یک سال تحصیلی نیز در یکی از پر جمعیت ترین و مهمترین وزارتخانه های کشور هر ساله مقدمات و هماهنگی‌هایی لازم است تا بتوانیم سال تحصیلی را به خوبی آغاز کنیم. پروژه مهر چند سالی است که سعی کرده مهر را بیش از پیش خاطره انگیز و بهتر شروع کند، البته گفتنی است کرونا کار این پروژه را، مهر امسال برای دومین مهر پیاپی سخت‌تر و خاص‌تر کرده است.

دبیر پروژه مهر استان بوشهر در زمینه معرفی آن تصریح کرد:  این پروژه که  از سال ۹۲ در آموزش و پرورش کشور رسمیت پیدا کرد، فرآیند آماده‌سازی مدارس برای شروع سال تحصیلی جدید است. هر ساله ستادهای این پروژه در وزارتخانه تشکیل شده و به تبع آن در استان‌های مختلف پروژه مهر یا همان شورای بازگشایی مدارس شکل گرفته و کار آن از ۱۵ تیر به‌طور رسمی کلید می‌خورد، البته از پارسال و امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا زودتر انجام می‌شود. این پروژه دستورالعمل مفصلی دارد که به استان‌ها ابلاغ شده و بر اساسِ آن شیوه‌نامه، استان‌ها موظفند کارگروه‌ها را تشکیل دهند، این کارگروه‌ها، خود دارای زیرگروه مشخصی بوده که ابلاغ برایشان صادر می‌شود.

محمود قاسمی افزود: رئیس پروژه مهر استان مدیرکل، و دبیر آن نیز ۵ سالی است که اینجانب هستم.

وظیفه پروژه مهر

وی در زمینه وظیفه این پروژه عنوان کرد: وظیفه پروژه مهر رصد کردن کلیه فعالیت‌هایی است که در شهرستان‌ها و مناطق ۱۸ گانه استان انجام می‌شود. در واقع هدف مطلوب و نهایی آن، این است که کلیه واحدهای آموزشی به آمادگی مطلوب برسند تا یک سال تحصیلی آغاز شود.

دبیر پروژه مهر استان بوشهر ادامه داد: اگر خاطرتان باشد همین ۱۰ تا دوازده سال پیش وقتی مدارس بازگشایی می‌شد می‌دیدیم که یکم مهر کلاس درسی نداشتیم، گاهی تا ۱۵ مهر و یا آبان این امر طول می‌کشید، کمبود معلم بود، همچنین کلاس‌بندی و ساماندهی نیروی انسانی درست نبود، ولی از سالی که پروژه مهر شروع بکار کرده، خوشبختانه ما اول مهر کلاس بدون معلم نداریم و همه معلمان، کلاس‌ها و دانش آموزان ما بدون استثنا باید برنامه کلاسی داشته باشند، چون در شهریور موظفند شورای معلمان تشکیل دهند.

اهتمام ویژه آموزش و پرورش استان به پروژه مهر

قاسمی به کارگروه‌های این پروژه اشاره کرده و عنوان کرد: پروژه مهر شش یا هفت کارگروه دارد از جمله: کار گروه تایید صلاحیت، کارگروه سلامت، کارگروه ارزیابی عملکرد، کارگروه تولید محتوا که البته این کارگروه زاده و نتیجه کرونا است و وظیفه تولید محتوای مجازی دارد و کارگروه تعمیر، تجهیز و توسعه مدارس.

وی افزود: استان بوشهر در این چند سال در این پروژه طبق اعلام وزارتخانه همواره از استان‌های دارای رتبه‌های ممتاز بوده، که دلیل آن نیز پای کار بودن همکاران  و توجه ویژه مدیر کل به این پروژه بوده است.  همچنین در طول  سال هم در مرکز استان و هم در شهرستان‌ها و مناطق ۱۸ گانه یک یا دو جلسه با موضوع و محور پروژه مهر برگزار می‌شود و در آن استاندار دستور ویژه به فرمانداران و فرمانداران به بخشداران و شهرداران داده می‌شود که نهایت همکاری را با آموزش و پرورش داشته باشند.

تمهیدات پروژه مهر برای بازگشایی مدارس در مهر امسال:

سناریوی مجازی

دبیر پروژه مهر استان بوشهر تصریح کرد: ما باید برای سناریوهای مختلف بازگشایی مدارس امسال آماده باشیم، سناریوی اول، مجازی بودن کلاس‌هاست که بانک اطلاعاتی تولید محتوایمان خوشبختانه در کلیه مقاطع کامل بوده و رونمایی نیز شده و کارهای بسیار قشنگی نیز از سوی همکاران انجام شده است،: پس مشکلی از لحاظ تولید محتوا نداریم و آنها را رایگان در اختیار همکاران و دانش آموزان قرار می‌دهیم.

سناریوی نیمه حضوری

این مقام مسئول اظهار کرد: در سناریوی دوم که نیمه حضوری است ما باید دانش اموزان را در دو بخش به صورت حضوری به مدرسه بیاوریم، برای نمونه در یک کلاس ۳۰ نفری ۱۵ نفر را روز شنبه و ۱۵ نفر دیگر را یک‌شنبه، و آن تعدادی که روز شنبه حضوری هستند در روز یک‌شنبه به صورت غیر حضوری با آنها کار شود که باز البته در این سناریو ابهاماتی وجود دارد مثلا اینکه همکاری که صبح قرار است حضوری باشد و بعد از ظهر در فضای مجازی، آیا حق‌الزحمه‌ای به وی تعلق خواهد گرفت و منبع تامین اعتبارش کجا خواهد بود؟ همه اینها باید مشخص شود که چون هنوز چنین شرایطی نداشتیم مشخص نشده است.

سناریوی حضوری

قاسمی خاطرنشان کرد: سناریوی سوم هم حضوری شدن کلاس‌ها به صورت کامل است که این سناریو به هر حال یک مقدار دور از ذهن است چون ما زمان زیادی در اختیار نداریم، برای این سناریو باید واکسیناسیون قریب یک میلیون فرهنگی در کشور انجام شود. همچنین باید اعتبار لازم برای تهیه ملزومات بهداشتی مدارس در اختیارشان گذاشته شود و نیز روی فضای فکری خانواده‌ها و اولیا با همراهی رسانه ها، صدا و سیما، و مطبوعات کار شود تا به آموزش و پرورش و مدارس اعتماد کرده و بچه هایشان را به مدرسه بفرستند.

وی در پایان اضافه کرد: فرایند پروژه مهر هر سال تیر شروع می‌شده ولی از پارسال به خاطر کرونا از ۱۵ خرداد شروع و تا ۳۱شهریور ادامه دارد و ۱۵ مهر ارزیابی از عملکرد ستاد استان از سوی بازرسین ما در مناطق به عمل می‌آید. دستور العمل این پروژه هم بر مبنای سال گذشته است، چون شرایط نسبت به پارسال تغییری نکرده است.

انتهای پیام

کد خبر 27837
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار