جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday, 26 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
استان بوشهر غرق در عزا و ماتم شد/ برگزاری مراسم حضوری و مجازی
بوشهر- مردم استان بوشهر در روز عاشورای حسینی مراسم و برنامه‌های متعددی را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری و یا مجازی برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، امسال نیز همچون سال گذشته مراسم روز عاشورا تحت تأثیر شیوع کرونا قرار داشت و سبک برگزاری مراسم عزاداری این روز نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

علاوه بر مراسم عزاداری و برنامه‌هایی که در فضای حقیقی در سطح شهرها و روستاهای مختلف استان بوشهر برگزار شد، برنامه‌های متعددی نیز با تکیه بر فضای مجازی برگزار شد تا مردم در خانه‌های خود عزاداری کنند.

با وجودی گرمای شدید این روزهای استان بوشهر، مجالس و برنامه‌های متعددی در مکان‌های باز و حتی زیر نور شدید آفتاب برگزار شد تا هم مردم عزاداری کرده باشند و هم اینکه سلامت مردم با خطری روبرو نشود.

از جمله برنامه‌های عزاداران استان بوشهر در روز عاشورا حسینی می‌توان به پخش مرثیه و طنین فریاد یا حسین علیه‌السلام، به اهتزاز در آمدن پرچم سرخ، سبز و سیاه در نقاط مختلف استان اشاره کرد.

تعداد زیادی از مردم هم مراسم عاشورا حسینی را از منازل از طریق رسانه و فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌کنند.

همزمان با طنین‌انداز شدن اذان ظهر، شرکت کنندگان در مراسم سوگواری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین اقامه نماز سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام شرکت کردند.

نماز ظهر عاشورا در شهر بوشهر به امامت حجت‌الاسلام یوسف جمالی امام جمعه موقت بوشهر در گلزار شهدای گمنام حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار شد.

مراسم شام‌غریبان نیز همزمان با غروب عاشورا در سراسر استان بوشهر برگزار می‌شود.

عاشورا یک مکتب و فرهنگ است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در آئین گرامیداشت عاشورای حسینی که به صورت مجازی برگزار شد گفت: الگوپذیری از شهدای دشت کربلا برای بصیرت‌افزایی و مقابله با دشمنان و ظالمان ضروری است.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: قیام عاشورا اکنون به‌عنوان نماد و آرمانی برای آزادی‌خواهان حقیقت طلب تبدیل شده و به عنوان معیار عزت و سعادت‌مندی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حرکت امام حسین (ع) سبب بیداری ملت‌ها برای آزادگی از قید و بند ظالمان است، اظهار داشت: نهضت عاشورا به عنوان یک مکتب و فرهنگ برای مقابله با ستمگران در همه دوره‌های تاریخی است.

وی اضافه کرد: قیام عاشورای حسینی دارای آموزه‌های مهم و بسیاری است که بصیرت‌افزایی به‌عنوان یک فرهنگ مورد توجه قرار دارد.

صفایی بوشهری افزود: نهضت عاشورا زمینه سعادت، کمال و رستگار شدن انسان‌ها را فراهم کرده و الگویی برای تمام آزادگان جهان است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بوشهر نیز اظهار داشت: مراسم و برنامه‌های مختلف عزاداران حسینی در دهه نخست ماه محرم با رعایت همه شیوه‌نامه بهداشتی در فضاهای باز برگزار شد.

سید ناصر فاطمی با اشاره به تلاش جدی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: هیئت‌های مذهبی ضمن توزیع ماسک و ضدعفونی تجهیزات و وسایل عزاداری فاصله‌گذاری اجتماعی را مورد توجه قرار می‌دهند.

وی از برگزاری نماز ظهر عاشورا با رعایت کامل و دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی خبر داد و بیان کرد: نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام امروز در گلزار شهدای گمنام حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر به امامت امام جمعه موقت این شهر برگزار شد.

فاطمی افزود: حضرت امام حسین علیه‌السلام در میدان جنگ وقتی متوجه می‌شود که وقت نماز رسیده است، از جنگ دست می‌کشد و نماز را در سخت‌ترین شرایط اقامه می‌کند.

کد خبر 31064
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار