شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 4 May 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
سلامتی برای همه با پزشکی خانواده
بوشهر- برنامه پزشکی خانواده در شعار امسال هفته سلامت گنجانده شده است تا توجه و تمرکز بیشتری بر روی این برنامه و اهمیت و نقش آن در ارتقای سلامت جامعه مدنظر قرار گیرد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- دکتر قاسم برجوئی‌فرد *: امسال با توجه به آسیب‌هایی که همه‌گیری جهانی کرونا به اقتصاد جهانی و روند توسعه کشورهای جهان زده است و شواهدی که نشان می‌دهد برخی اقشار آسیب‌پذیر و گروه‌های سنی بیش از سایر افراد از کرونا در دنیا آسیب دیده‌اند کشورهای جهان تصمیم گرفتند بار دیگر شعار «سلامتی برای همه» را سرلوحه برنامه‌های توسعه سلامت و خدمت‌رسانی خود در این زمینه قرار دهند.

این شعار در سال‌های گذشته به‌عنوان شعاری جهانی در راستای ارتقای سلامت در جهان انتخاب شد و تغییرات اساسی در رویکرد خدمات بهداشتی در دنیا ایجاد کرد.

در رویکرد سلامتی برای همه مقرر بود خدمات سلامت به همه افراد و اقشار جامعه برسد و نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران نیز با راه‌اندازی و گسترش شبکه بهداشت و درمان در سراسر کشور، دسترسی به خدمات سلامت را در اقصی نقاط ایران اعم از روستاها و مناطق عشایری تسهیل کرد و از زمره کشورهایی بود که بارها به دلیل کیفیت خدمات و گسترش جغرافیایی خدمت‌رسانی مورد تحسین جهانیان قرار گرفت.

کشورهای پیشرو در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع توانسته‌اند با رویکرد سلامت‌نگر، کل‌نگر و توجه به همه ابعاد سلامتی و ریشه‌یابی علل بیماری درروش و محیط زندگی و نیز تشخیص و درمان به‌موقع همراه با کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، ضمن ارتقای سلامتی فرد، خانواده و اجتماع با هزینه کرد کارا و اثربخش منابع منجر به عدالت در سلامت و درنهایت ارتقای رضایت مردم و ارائه‌کنندگان خدمات سلامتی شوند.

با توجه به اهمیت این موضوع، برنامه پزشکی خانواده در شعار امسال هفته سلامت گنجانده شده است تا توجه و تمرکز بیشتری بر روی این برنامه و اهمیت و نقش آن در ارتقای سلامت جامعه مدنظر قرار گیرد.

بی‌تردید برای انجام چنین اقدام مهمی همراهی تمام اجزای نظام سلامت به‌خصوص سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر و دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی از ضرورت تام برخوردار است.

خوشبختانه در این مقطع از زمان همراهی فوق با مدیریت هماهنگ و هدفمند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عالی‌ترین سطح خود و حول محور سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و قانون برنامه ششم توسعه کشور، شکل‌گرفته و نتیجه این تعامل و همکاری، تهیه دستور عمل حاضر بوده که امید است به یاری ایزد متعال و همکاری تمام متصدیان نظام سلامت از سطح ستاد تا محیطی‌ترین واحدها و به‌ویژه پزشکان و تیم سلامت بتوانیم این برنامه ارزشمند و تکلیف قانونی را به نحو احسن اجرا کرده و بدین ترتیب گامی جدی در حل مشکلات و نارسائی‌هایی موجود برداریم.

*معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کد خبر 57410
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار